Veelgestelde vragen

Welke Waterbuslijnen zijn er van Waterbus actief?

  • LIJN20 Dordrecht<>Rotterdam Erasmusbrug
  • LIJN21 Rotterdam Erasmusbrug<>Kinderdijk
  • LIJN22 Dordrecht Hooikade<>Papendrecht Veerdam (zomer) Zwijndrecht Veerplein<>Papendrecht Veerdam (winter) LIJN23 Dordrecht Merwekade <>Sliedrecht Middeldiep
  • LIJN23 Dordrecht Merwekade <>Sliedrecht Middeldiep

Hoe word ik op de hoogte gebracht van uitval/ vertraging?

Door middel van de DRIS-borden op de haltes, de actuele informatiebalk bovenaan deze website en nieuws- en twitterberichten worden vooraf bekende vertragingen met je gedeeld. Ook wordt de vertraging aangegeven in de reisplanner van 9292. Stremmingen en algehele afsluitingen worden vooraf gecommuniceerd via deze website, communicatiekanalen aan boord en sociale media.

Welk vervoerbewijs heb ik straks nodig?

Op Waterbus reis je met de OV-chipkaart. Voor reizigers zonder OV-chipkaart zijn voordelige e-tickets beschikbaar in onze webshop.

Hoelang is een ticket geldig?

Waterbus heeft e-tickets te koop in de webshop deze tickets zijn afhankelijk van het soort en geldig op de reisdatum. Daarnaast kun je ook reizen met je ov-chipkaart. Je dient bij ieder op- en afstap in en uit te checken op de halte.

Kan ik aan boord een kaartje kopen?

Wanneer je met ons reist dan dien je in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Het is mogelijk om bij de steward nog een kaartje aan te schaffen, je betaalt dan wel een hoger tarief dan het ov-chiptarief.

Tickets, wijzigen en annuleringen

Op de website kun je eenvoudig en snel een ticket voor jouw reis kopen. Het kan echter voorkomen dat je om welke reden dan ook je ticket moet wijzigen.
Houd er rekening mee dat het wijzigen van een online gekocht ticket onder de verantwoordelijkheid van de reiziger valt, en dat eventuele kosten niet door ons worden vergoed.

Hoelang duurt een reis met Waterbus?

Waterbus vaart volgens een dienstregeling. Wil je weten hoelang je reis duurt dan kun je dit eenvoudig terugvinden in de reisplanner.

Ik heb een vraag over mijn OV-chipkaart

Alle antwoorden over jouw OV-chipkaart kun je vinden op de website www.ov-chipkaart.nl

Waar kan ik een reisplanner vinden of reisadvies inwinnen?

De reisplanner is beschikbaar op de homepage van deze website. De planner laat zien welke reisadviezen mogelijk zijn op het door jouw gekozen tijdstip en traject. Ook eventuele overstappen zijn hierin opgenomen.

Mag mijn fiets of scooter mee aan boord?

De fiets mag gratis mee aan boord. Doordat het op sommige tijdstippen erg druk kan zijn, is er geen garantie voor een plek. Scooters en/of snorfietsen mogen ook mee maar enkel op aanwijzing van de steward aan boord. Hetzelfde geldt voor bakfietsen. Het is niet toegestaan om te rijden op de pontons. Het meenemen van de fiets, scooter of snorfiets is op eigen risico.

Hoe kom ik bij de molens van Kinderdijk?

Vanaf Rotterdam kun je met LIJN21 direct naar Kinderdijk reizen, Waterbus vaart vanaf 1 januari JL direct naar Kinderdijk. Wil je wat langer varen met Waterbus? Dan kun je er ook voor kiezen om LIJN20 te pakken naar Ridderkerk de Schans en daar stap je over op het Driehoeksveer.

Kan ik met een rolstoel/ scootmobiel gebruik maken van Waterbus?

Absoluut, echter zijn er wel beperkingen: i.v.m. het vrijhouden van vluchtwegen. Op ieder schip is een steward aanwezig die je persoonlijk kan assisteren. Maak de steward er wel even op attent dat je assistentie wenst.

Kan ik parkeren bij de haltes?

In Rotterdam, Zwijndrecht, en Dordrecht is betaald en beperkt parkeren mogelijk. De overige haltes zijn per auto goed bereikbaar en is het parkeren gratis. De halte Ridderkerk heeft een transferium. Deze staat goed aangegeven op de A15 en de A16 op de borden met “P&R Fast Ferry”.

Ik ben iets vergeten aan boord, met wie kan ik contact opnemen?

Alle informatie rondom verloren voorwerpen is te vinden op de Ilost pagina.

De steward komt niet langs. Kan ik nu gratis reizen?

Wanneer je aan boord stapt ben je verplicht een geldig vervoerbewijs bij je te dragen. De steward kan jou op ieder moment controleren. Buitengewoon opsporingsambtenaren controleren met regelmaat aan boord. De boete bedraagt 50 euro boven op de kosten van het vervoersbewijs.

Reizen onder de 12 jaar, mag dat?

Kinderen onder de 12 jaar mogen reizen met ons mits zij “Zelfstandig kunnen reizen” dat wil zeggen, onze stewards bieden geen persoonlijke begeleiding bij het afleveren van kinderen.

De loopplank is net ingetrokken, mag ik dan niet meer mee?

Op het moment dat de loopplank omhooggaat is de kapitein van het schip (die in de stuurhut zit, en niet alles kan overzien) al drukdoende met het inzetten van de nodige manoeuvres om de halte te verlaten. Als de steward op dit moment alsnog de klep zou laten zakken, dan kan dit tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Het is onze medewerkers daarom nadrukkelijk verboden de afvaarprocedure te onderbreken.

Mag ik foto’s maken?

Uiteraard mag je foto’s maken voor eigen gebruik. Ben je een professionele fotograaf en ga je de foto’s gebruiken voor publicatie dan willen wij hiervoor toestemming geven nadat wij de foto hebben gezien en goedgekeurd. Dit kan door een toestemmingsmail te sturen naar info@aqualiner.com.

Maak je aan boord foto’s zorg dan dat je rekening houdt met medereizigers en het personeel. Niet elk personeelslid kan foto’s en video’s zonder toestemming waarderen. Wij respecteren de privacy van onze medewerkers en Waterbus behoudt zich het recht voor om berichten op social media en e-mail te negeren of te verwijderen. Vrijheid van meningsuiting mag, maar wel met wederzijds respect.

Kan ik hulp verwachten bij het aan boord gaan?

Je moet zelfstandig aan- en van boord kunnen gaan. Als de steward beschikbaar is, zal hij/zij je graag een handje helpen.

Ik heb een tip voor Waterbus, waar kan ik deze kwijt?

Stuur een email naar info@aqualiner.com

Hoe breed is de loopplank, welke helling heeft deze en wat is het maximum toegelaten gewicht?

De loopplank heeft een doorrijbreedte van 1.65m. De helling is gemiddeld 11%, afhankelijk van de diepgang van het schip en de hoogte van de kade/ponton. Ook de weersomstandigheden spelen een rol. Het maximaal toegelaten gewicht bedraagt 1.000 kg.

Mogen er honden mee aan boord?

Honden aan de riem zijn toegelaten op Waterbus (en mogen gratis mee). Honden die op een of andere manier als hinderlijk kunnen worden beschouwd mogen geweigerd worden door onze bemanning. Als hinderlijk kan worden beschouwd; agressief gedrag, hinderlijk gedrag voor reizigers of personeel, niet kort genoeg aangelijnd. Honden worden verondersteld om buiten te blijven; tenzij deze in gemakkelijk draagbare mand, tas of een dergelijk voorwerp kunnen worden neergezet of op schoot gehouden.

Is er een toilet voorzien aan boord?

Ja, aan boord van iedere Waterbus is een toilet voorzien. Is de deur op slot, vraag dan even aan de steward assistentie.

Is Waterbus toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Ja, maar bij hoog water kan het voorkomen dat dit moeilijk of soms zelfs onmogelijk is vanwege de hellingshoek van de loopplank

Ik wil een Waterbus huren, kan dat?

Heb je vragen over het huren van een Waterbus dan kun je het beste contact opnemen met onze afdeling charter verhuur. N.a.v. jouw vraag kunnen we een gepast voorstel doen. Onze afdeling charter verhuur is dagelijks bereikbaar op info@aqualiner.com

Ik heb een klacht of een vraag

Het kan gebeuren dat je een klacht of een vraag hebt, deze nemen wij altijd serieus. Je kunt met ons bellen tussen 08:00 en 20:00 uur op het nummer 085-4895191.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten, en marketing cookies om jouw ervaring hier nog beter te maken. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Liever geen cookies? Pas dan je cookie-instellingen aan.